Tuesday، ۸ Aabaan ۱۴۰۳
شیائومی یکی از بزرگترین و موفقترین شرکتهای فناوری در جهان است که با سرعت رشد بسیار زیاد در سالهای اخیر، توانسته جایگاه خود در بازارهای جهانی را تثبیت کند. اما یکی از سوالاتی که بسیاری از مردم درباره این شرکت دارند، این است که شیائومی ساخت کدام کشور میباشد و فعالیت خود را چگونه آغاز کرده است؟ در ادامه به معرفی تاریخچه این شرکت، محصولات و کشور مبدا آن خواهیم پرداخت.
شیائومی یک شرکت چینی است که در 6 آوریل سال 2010 در شهر پکن توسط فردی به نام لی جون که یکی از افراد مشهور و موفق در صنعت فناوری چین محسوب میشود، تاسیس شد. لی جون با دیدگاه ایجاد یک برند معتبر در زمینه فناوری، شیائومی را با هدف ارائه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب راه اندازی کرد. تمرکز اولیه این شرکت بر روی تولید نرمافزار بوده و در پی آن، سیستم عامل خود که براساس سیستم عامل اندروید بود و MIUI نام داشت را به بازار عرضه کرد.
در سال 2011، شیائومی اولین گوشی هوشمند خود که Xiaomi Mi 1 نام داشت و دارای ویژگیهای بالا و قیمت بسیار مناسبی بود را معرفی کرد. این گوشی هوشمند به دلیل داشتن ویژگیهای سطح بالا به سرعت در میان افراد محبوبیت پیدا کرد و شیائومی از طریق آن، به عنوان یک برند معتبر در بازار گوشیهای هوشمند مطرح شد. پس از آن، شیائومی شروع به تولید و عرضه انواع گوشیهای هوشمند، تلویزیونهای هوشمند، دستگاههای خانگی هوشمند و دیگر محصولات الکترونیکی کرد و روز به روز امکانات بیشتری را به مشتریان خود ارائه داد.
یکی از عوامل موفقیت شیائومی در بازارهای مختلف جهانی، تنوع بالای محصولات این شرکت میباشد. اگر چه شیائومی بیشتر به دلیل تولید گوشیهای هوشمند خود شناخته میشود، اما این برند علاوه بر تولید گوشیهای هوشمند در زمینههای مختلف دیگری از جمله تولید تلویزیونهای هوشمند، لپ تاپها، دستبندهای هوشمند، هدفونها، دستگاههای تصفیه هوا، دوربینهای امنیتی، دستگاههای خانه هشمند، اسکوترهای برق و لوازم خانگی مانند جاروبرقی رباتیک نیز فعالیت میکند.
فلسفه کاری شرکت شیائومی که تمرکز بر تولید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب میباشد، یکی از علل اصلی کسب موفقیتهای بزرگ این شرکت در مدت زمان کوتاه است که موجب جذب مشتریان بسیار زیادی شده است. شیائومی برخلاف دیگر برندها که بر روی تبلیغات گسترده و نام برند تمرکز میکنند، از استراتژی تبلیغات از طریق کاربران استفاده میکند و بخش بزرگی از موفقیت خود را از طریق رضایت مشتریان و توصیههای آنها بدست میآورد.
پس از موفقیت شیائومی در بازار داخلی چین، این برند با سرعت زیادی وارد بازارهای جهانی شد. کشور هند یکی از نخستین کشورهایی بود که شیائومی در آن حضور پیدا کرد. این کشور به دلیل داشتن جمعیت زیاد و علاقهای که مردم آن به گوشیهای هوشمند قیمت مناسب داشت، به یکی از مهمترین بازارهای خارجی این برند تبدیل شد. در حال حاضر، شیائومی یکی از پر فروشترین برندهای گوشی هوشمند در هند است و رقابت بسیار نزدیکی با برندهای شناخته شدهای از جمله سامسونگ و اپل دارد.
همانطور که گفته شد، شیائومی یک شرکت چینی است و بسیاری از محصولات آن با همکاری شرکتهای تولیدی بزرگ چینی از جمله فوکسکان و... در کارخانههای داخل چین تولید میشود. اما این برند به منظور کاهش هزینهها و پاسخ به نیازهای مختلف بازارهای جهانی، کارخانههایی را در دیگر کشورها راه اندازی کرده است که از جمله این کشورها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
هند
هند یکی از بزرگترین بازارهای شیائومی در خارج از چین است و به همین دلیل، این برند کارخانههایی را در این کشور راه اندازی کرده است تا محصولات را به صورت مستقیم در هند تولید و عرضه کند. با این کار، شیائومی قیمت محصولات خود در هند را کاهش داده و به بازارهای داخلی آن بهتر پاسخ میدهد.
اندونزی
شیائومی همچنین به دنبال گسترش تولیدات خود در دیگر کشورها و پوشش دهی بازارهای آسیای جنوب شرقی، کار خانههایی را در اندونزی تاسیس کرده است.
ویتنام و دیگر کشور ها
علاوه بر چین، هند و اندونزی، شیائومی محصولات خود را در کشورهای دیگری از جمله ویتنام، مالزی و فیلیپین نیز تولید و عرضه میکند.
شیائومی در سالهای اخیر سرعت رشد بسیار زیادی داشته است و اکنون به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان گوشیهای هوشمند در جهان شناخته میشود. یکی از دلایل اصلی رشد سریع این برند، قرار گرفتن آن در کنار برندهایی مانند سامسونگ، اپل و هواوی و تثبیت جایگاه آن در بازارهای جهانی، تمرکز بر ارائه محصولات با قیمت مناسب و تکنولوژیهای پیشرفته است.
بیشتر بخوانید: چگونه شیائومی به این سرعت رشد کرده است؟
با توجه به این که برند شیائومی در کشور چین تاسیس شده است و بخش بسیار وسیعی از تولیدات و فعالیتهای آن در این کشور انجام میشود، این شرکت اکنون به عنوان یک برند بزرگ جهانی در نظر گرفته میشود. شیائومی با حضور فعال در بسیاری از بازارهای جهانی و ارائه محصولات خود به میلیونها نفر در جهان، یک شرکت چند ملیتی است که محصولات خود را به بیش از 90 کشور جهان عرضه میکند.