نکات مهم پیش از خرید تفنگ ماساژ

Wednesday، ۷ Shahrivar ۱۴۰۳

تفنگ ماساژ

اگر در مورد ماساژور‌های ضربی کنجکاو هستید، در این مقاله توصیه‌های متخصص در مورد نحوه کار آن‌ها، نحوه استفاده ایمن از آن‌ها و ویژگی‌هایی که باید به دنبال آن‌ها باشید، ارائه شده است.

تفاوتی نمی‌کند به دلیل انجام تمرینات ورزشی دچار درد هستید یا به دلیل نشستن روی صندلی اداری در طول روز، ماساژ راهی مطمئن برای تسکین و بهبود درد است.

اگر ماساژ‌های بیرون از منزل برای شما پر هزینه است و حوصله رفت و آمد به آن‌ها را ندارید، ممکن است به دنبال راه حلی خانگی برای رسیدن به نتایج مشابه باشید.

دستگاه‌های ماساژ ضربه‌ای یکی از گزینه‌های محبوبی هستند که خودتان با استفاده از آن‌ها می‌توانید به راحتی درد و گرفتگی عضلات را کاهش دهید. این دستگاه‌ها دارای نوک ضربانی هستند که مکررا در عضلات فرو می‌روند و به دلیل شباهت زیادی که به تنفگ دارند، به عنوان تفنگ ماساژ شناخته می‌شوند.

در سال 2016، Theragun اولین تفنگ ماساژ خود را به صورت انبوه تولید کرد. پس از آن رقبا سریعا دست به کار شدند و به فکر تولید محصول افتادند. زیرا طیف گسترده‌ای از ورزشکاران حرفه‌ای، دونده‌ها و... شروع به روی آوردن به تفنگ‌های ماساژ برای تسکین درد‌های عضلانی خود کردند.

تفنگ ماساژ چیست؟

ماساژور‌های موجود در بازار انواع مختلفی دارند. یکی از آن‌ها ماساژور ارتعاشی معمولی است که برای ماساژ عمیق به اندازه کافی قوی نیست. تفنگ ماساژ دارای موتور قوی‌تری است که با ضربات خود به عمق بافت عضلانی می‌رسد و می‌تواند درد را تسکین، تنش را آزاد و دامنه حرکتی را بهبود بخشد.

این تفنگ‌ها بسیار عمیق‌تر از ماساژور‌های دستی هستند و شما آن‌ها را به صورت عمیق احساس می‌کنید. زمانی که کشش و ماساژ ملایم موجب بهبود علائم نمی‌شود، این ماساژور‌ها می‌تواند به عنوان رویکردی شدید‌تر مورد استفاده قرار گیرد.

محصول پرکاربرد فروشگاه: ماساژور تفنگی شیائومی Xiaomi Massage Gun Mini مدل XMFG-M352

ویبره ناشی از تفنگ‌های ماساژ موجب افزایش جریان خون در ناحیه دردناک می‌شود و در نتیجه آن، متابولیت‌هایی مانند اسید لاکتیک و کلسیم که موجب گرفتگی عضله شده است، دفع می‌شود.

مطالعه انجام شده بر روی 16 مرد در سال 2020 نشان می‌دهد، آن‌ها پس از یک درمان 5 دقیقه‌ای با تفنگ ماساژ بر روی عضلات ساق پا، دامنه حرکتی خود را افزایش دادند.

تفنگ‌های ماساژ بسیار منحصر به فرد هستند، زیرا شما خود مسئولیت آن‌ها را بر عهده دارید. پس از آن که ناحیه تنش را مشخص کردید، ماساژ با تفنگ این امکان را به شما می‌دهد که فشار دقیق‌تری نسبت به یک ماساژدرمانگر حرفه‌ای اعمال کنید. شما می‌توانید میزان فشاری که دستگاه به بدن شما وارد می‌کند را حس کنید و آن را تنظیم نمایید، در حالی که یک ماساژدرمانگر یک نهاد جداگانه است و شما هیچ کنترلی روی او ندارید.

ویژگی‌های کلیدی تفنگ ماساژ

در این بخش به ویژگی‌های کلیدی می‌پردازیم که هنگام خرید تفنگ ماساژ باید به آن‌ها توجه کنید:

تنظیمات سرعت

همه عضلات بدن توانایی تحمل فشار یکسانی را ندارند و به همین دلیل در تفنگ ماساژ قسمتی برای تنظیم سرعت ضربه وجود دارد. به طور مثال، ممکن است بخواهید در نقاط حساس‌تر مانند ساق پا فشار بیش‌تری بر روی عضلات بزرگ مانند همسترینگ وارد کنید.

ارگونومی

هنگام خرید تفنگ ماساژ به دنبال دستگاهی باشید که امکان دسترسی به مناطقی که می‌خواهید ماساژ بدهید را فراهم می‌کند و دیگر نیزی به خم شدن و تغییر موقعیت بدن نخواهید داشت. دستگاه‌هایی با دستگیره مثلثی معمولا بهترین عملکرد را دارند و توصیه می‌کنیم پیش از خرید حتما تفنگ ماساژ را در دست بگیرید.

عمق ضربه

هنگام خرید ماساژور به عمق ضربه یا دامنه آن توجه کنید. زیرا ممکن است ماساژور‌های ارزانی که در برخی فروشگاه‌ها یافت می‌شود، نتواند عمق ماساژور‌های پیشرفته را داشته باشد.

سهولت استفاده

در حالی که برخی خریداران هنگام خرید به سمت تفنگ‌های ماساژ جذاب که دارای صفحه نمایش‌های پر زرق و برق و برنامه‌های همراه هستند جذب می‌شوند، چیزی که اهمیت دارد انتخاب مدلی است که نحوه استفاده از آن آسان باشد. زیرا اگر استفاده از آن آسان نباشد، مردم از استفاده آن منصرف می‌شوند.

قابلیت سفارشی سازی

انتخاب تفنگ ماساژی که دارای چندین سر قابل جدا شدن و تعویض می‌باشد، بهترین گزینه برای تطبیق پذیری است. زیرا سری گلوله‌ای برای عضله شانه، سری چنگالی برای گروه ماهیچه ساق پا یا همسترینگ، سری گرد متوسط یا بزرگ برای عضلات گلوتئال و سری نرم برای مناطق حساس مناسب است.

قابلیت حمل

تفنگ‌های ماساژ دارای وزن‌های مختلفی می‌باشند، بنابراین اگر قصد دارید دستگاه را با خود به سفر ببرید از گزینه‌های سبک‌تر استفاده کنید.

نحوه استفاده ایمن از تفنگ ماساژ

ابتدا ناحیه عضلانی خاصی که می‌خواهید هدف قرار دهید را مشخص کنید.

تفنگ ماساژ را روشن کرده و آن را به آرامی در سراسر ناحیه تعیین شده با حرکات عقب و جلو حرکت دهید و در صورت نیاز فشار بیش‌تری وارد کنید.

ماساژ خود را از کم شروع کنید و آهسته بین 6 تا 10 دقیقه پیش بروید.

به بدن خود و عائم وجه داشته باشید و در صورت احساس درد سریعا ماساژ را متوقف کنید. زیرا تحریک بیش از حد عضله موجب آسیب، کبودی و تجزیه حاد بافت عضلانی می‌شود.

تمام تلاش خود را برای نگه داشتن ماساژور بر روی عضلات انجام دهید و از قرار دادن آن بر روی استخوان و مفاصل به خصوص اگر مبتلا به آرتریت هستید، جدا خودداری کنید.

از ماساژ به صورت مستقیم بر روی قسمتی از ستون فقرات از جمله گردن خودداری کنید. اگر در این ناحیه احساس درد می‌کنید، قسمت بزرگ ماهیچه بالای شانه را ماساژ دهید.

اگر درد مزمن دارید، هنگام استفاده از ماساژور ضربه‌ای حتما احتیاط کنید، زیرا فشار عمیق می‌تواند درد را به خصوص در مبتلایان به فیبرومیالژیا تشدید کند.

افرادی که تراکم استخوان پایینی دارند باید هنگام استفاده از تفنگ ماساژ بسیار با احتیاط عمل کنند.

از تفنگ ماساژ در نزدیکی زخم‌های جراحی، نواحی دارای ترومبوز وریدی عمقی که با تورم، درد و گرما همراه است و سخت افزار‌های قرار گرفته در بدن جدا خودداری کنید.

افراد باردار به هیچ عنوان نباید از این تفنگ‌های ماساژ استفاده کنند.

هرگز نباید از این تفنگ‌ها برای درمان سندرم تونل کارپال، شکستگی‌های استرسی یا التهاب حاد استفاده شود.

اگر هنگام استفاده از تفنگ ماساژ درد یا اوضاع شما بد‌تر می‌شود حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

اگر در مورد این که آیا تفنگ ماساژ برای شما مناسب است یا خیر نگران هستید، پیش از خرید حتما با پشک خود مشورت کنید و نحوه استفاده از آن را زیر نظر یک ماساژدرمانگر یا فیزیوراپیست بیاموزید.

منبع: consumerreports